مشاوره

بررسي نقش رنگ در بسته بندي و تاثير آن بر فروش محصول

موضوع رنگ و تاثير آن بر روحيه و روان و در کل شخصيت بسته بندي مقوله اي است که خوشبختانه در سال هاي اخير کم کم در سطح جامه شاهد نمود هاي عيني آن هستيم در اين مقاله سعي خواهيم کرد چرايي آن را واکاوي کنيم 

در روان شناسي نوين رنگ و رنگ ها يکي از معيارهاي سنجش شخصيت به شمار مي‌آيند؛ چرا که هر يک از آن ها تاثير خاص روحي وجسمي را در يک فرد باقي گذارده و رنگ نشان گر وضعيت رواني و جسمي وي مي باشد. 

رنگ‌هاي اصلي عبارت از قرمز، آبي، زرد و رنگ‌هاي نور اصلي عبارت است از قزمز، آبي، سبز؛ تفاوت بين رنگ و نور رنگي در سبز و زرد است. 

رنگ ها هر کدام گوياي پيام و جذابيت خاص خود هستند که به نياز از آنها استفاده يا با هم ترکيب مي شوند. هم چنين شما بايد به رابطه ي دقيق بين محصول و نوع بسته بندي آن در محل (محل هاي) فروش فکر کنيد. در بسياري موارد طراح علاوه بر آشنايي با تكنيك هاي هنري و شناخت روانشناسي رنگ بايد از علم خواص مواد محافظتي كه در ساخت بسته بندي ها به كار مي روند نيز مطلع باشد. هر جنس و كالا، رنگ خاص خود را مي طلبد و طراح مي بايست با دانش و اطلاع كافي دست به انتخاب رنگ بزند. طراحي بسته بندي يكي از مهم ترين زيرشاخه هاي هنر تبليغات است صادرات كالاها بيش از آن كه به كيفيت محصول وابسته باشد در گرو طراحي خوب بسته بندي و مورد پسند خريدار است.

نکته اي که بايد مورد توجه قرار گيرد استفاده به جا از رنگ ها است. به عنوان مثال رنگ سبز بسته به جاي استفاده مي تواند بيان گر فساد و پوسيدگي و از طرف ديگر مي تواند بيان گر طراوت و تازگي باشد.

ارتباط بين رنگ‏ها و مفاهيمي چون، مردانگي، زنانگي و …؛ مي‌توان از اين ويژگي مهم رنگ در ارائه‌ي هويتي خاص به محصول، سود جست و به عبارت ديگر يك محصول را مي‌توان با استفاده از رنگ، از نظر احساس بصري، گرمتر در حرارت، سبكتر در وزن و حتي كوچكتر در ابعاد، جلوه داد. 

انتخاب رنگ بسته بندي 

رنگ در طراحي بسته‌بندي‌ها يکي از المان‌هايي است که کار و انتخاب شما را در محصول از رقبا متمايز مي‌کند. رنگي که شما انتخاب مي‌کنيد، مي‌تواند يک پيام به صورت ناخودآگاه در هر يک از مشتريان القا کند.رنگ، بهترين راه براي شناخت بيشتر نام و واحدتجاري محصول به عنوان يک رسانه بصري است. در اینجا مفهوم تعدادی از رنگ ها به اختصار بیان شده 

مفهوم رنگ سفيد در طراحي بسته‌بندي

در روانشناسي رنگها، رنگ سفيد يک بوم خالي و نشانه اي از پاکي، برابري و يا آغازي نو است. به عنوان رنگ در طراحي‌ بسته بندي، نشانه‌اي از امنيت و محافظه کارانه بودن محصول است. اما يک انتخاب خوب براي بيان تصويري از پاکي، نظافت، بهره وري و يا سادگي است.

با اضافه کردن چند رنگ ديگر به رنگ طراحي بسته‌بندي مي‌توانيد پيام‌هاي مختلفي با رنگ سفيد ايجاد کنيد. براي مثال با اضافه کردن رنگ قرمز هيجان و توجه به محصول را ايجاد مي‌کنيد، رنگ زرد شادي و سرگرم کننده است در حالي که طراحي با ترکيب رنگ سياه و سفيد احساس پيچيدگي، قدرت و منزلت را بيان مي‌کند.

مفهوم رنگ سياه در طراحي بسته‌بندي

 سياه رنگ قدرت، اقتدار، و کنترل است. زماني که به عنوان رنگ در طراحي بسته‌بندي انتخاب مي‌شود محصول، مقتدرانه تر، گران تر و با ارزش تر نشان داده شود.رنگ سياه يک مقدار رمز و راز، ترس و از سوي ديگر ظرافت و کلاس را به محصول مي‌افزايد.

 شما مي‌توانيد با ترکيب رنگ سياه و چند رنگ ديگر در طراحي بسته‌بندي پيامي را به مشتريان بالقوه خود بفرستيد. اضافه کردن رنگ طلايي به طراحي بسته‌بندي باعث ايجاد ظرافت مي‌شود و اين ترکيب بازارهاي گران قيمت را به خود جذب مي‌کند. رنگ نقره‌اي هم اثري مشابه دارد. ترکيب رنگ سياه و قرمز مي‌تواند ترکيب جذابي را ايجاد کند.. اضافه کردن صورتي به ترکيب رنگ بسته‌بندي پيامي را براي جذب بازار بانوان ايجاد مي‌کند.

مفهوم رنگ آبي در طراحي بسته‌بندي

آبي رنگ اعتماد، صداقت، قدرت و وحدت است. هنگامي که در طراحي بسته‌بندي خود از آبي استفاده مي‌کنيد با آن اطمينان و اعتمادي که مشتري مي‌تواند به محصول داشته باشد را بيان مي‌کنيد. آبي تيره محصول را حرفه اي تر، مهم و محافظه کارانه و آبي کمرنگ محصول را خلاقانه تر نشان مي‌دهند.